«Кризові менеджери» винищують духовність України.

 

Президенту України

Януковичу В.Ф.

ст.наукового співробітника

Національного музею народної

архітектури та побуту України,

Заслуженого працівника культури

Орел Л.Г.

Відкритий лист

Національний музей народної архітектури та побуту України потребує підтримки у збереженні колекції пам’яток, дослідженні народної культури та реалізації урядової програми його розвитку.

Музей створювався державними та громадськими зусиллями як скарбниця пам’яток народної культури всієї України. За сорок три роки у фондах музею зібрано понад 70 тисяч експонатів, а в експозиції просто неба в традиційних садибних комплексах українського села представлено унікальну колекцію пам’яток народної архітектури 16 – 20 століть. Такий Музей потребує і фундаментальних наукових досліджень, і збереження автентичності пам’яток із забезпеченням наукової реставрації. І ці скарби, і знання про закладений в них духовний смисл мають бути доступними суспільству.

Нині з’явились нові ідеї монетизації культури – використання пам’яток як товару для отримання фінансових прибутків. Науково-реставраційна охорона пам’яток, їх наукові дослідження стають непотрібними. І ці руйнівні для культурної спадщини тенденції, навіть не обговорюються і стають пріоритетними у деяких державних інституціях. Це торкнулося і Національного музею народної архітектури та побуту України.

Понад два роки тривала організована кампанія дискредитації Національного музею народної архітектури та побуту України і його директора. Для цього залучали депутатів, використовували засоби інформації, передусім – сайт «Музеї України» В.Трегуба, тощо. За систематичними негативними наклепницькими оцінками названого сайту: один із кращих скансенів перетворився в музей дров. В музеї немає жодного фахового архітектора. (Авторам архітектурної експозиції присуджена Державна премія в галузі архітектури за участь у проектуванні і створенні музею). Потік відвідувачів скоротився. Наукова робота ледь жевріла. Реставрація майже не велась. Найбільший скансен України треба терміново виводити з кризи…

Подається коментар Міністра культури: Для порятунку Музею «Нам потрібні менеджери», новопризначених директорів так і стали називати – кризові менеджери,«замість звільнених директорів музеїв призначили молодих «кризових менеджерів».

Якщо врахувати, що Музей вже четвертий рік не отримує ні копійки бюджетних коштів на реставрацію пам’яток однієї з найбільших в Європі колекцій традиційних будівель просто неба (з дощами, вітряними бурями, заметілями), і що саме це є головною причиною неналежного технічного стану окремих будівель, то стають очевидними наміри «рятівників музею» захопити владу.

Музей щороку відвідують 250-300 тис. чоловік, у 2011 році фінансові надходження музею становили 4 млн. гривень.

Що ж до науки, то протягом 2009 – 2011 років у Музеї проведено дві міжнародні наукові конференції, видано два збірники статей. Науковці Музею брали участь у різних наукових конференціях України та Зарубіжжя, мають численні публікації у різних виданнях.

Звинувачення у старінні колективу не відповідають дійсності, у музеї достатньо молодих працівників, що переймають знання і досвід засновників музею, які здійснили сотні польових експедицій, набувши безцінних, нині вже недоступних знань і високої кваліфікації, і це золотий фонд музею, а не «тягар», як звинувачують «рятівники» скансену, що оцінюють музей і його творців, не маючи відповідних ні знань, ні жодних здобутків у музейництві. Без польових експедицій музеї просто неможливі. Щоб виявити, дослідити, перевезти, встановити і належно обладнати пам’ятки народної архітектури (а їх у Музеї біля 300), зібрати фондову колекцію потрібно було не один десяток років, здійснити сотні експедицій у села, які ще були багаті на традиційну культуру, вивчити архівні та літературні джерела.

На жаль, розбудова Музею припинена, хоча ще не завершено і формування експозицій, і наукове опрацювання зібраної колекції. На сьогодні взято курс на заробляння грошей, але ж на культурі багато не заробиш, навіть провідні театри, мистецькі колективи потребують державної фінансової підтримки. Існування розробленої і затвердженої на відомчому і державному рівнях програми подальшого розвитку музею замовчується і ігнорується. Натомість вводиться «нова концепція» розвитку Музею на основі досвіду музеїв-скансенів індіанців Північної Америки, які переважно ведуть обслуговування корпоративів, не переймаючись науковими проблемами досліджень і реставрації пам’яток, не займаються проблемами культурної спадщини, а розраховані на екзотичні туристичні вподобання. А ми поки що, хвалити Бога, не в резервації, а Україна – не Америка.

Звичайно, менеджмент сьогодні потрібен і музеям, але не за рахунок пам’яткоохоронних засад та наукового дослідження музейної спадщини. За «новою концепцією» в музеї змінено штатний розклад. Насамперед, на місце звільненого директора призначено молодого менеджера, фахівця з бізнесового туризму, а на підмогу йому – аж чотирьох заступників і створені нові відділи: юридичний (5 осіб), маркетингу, розвитку, зв’язків з громадськістю ( всього 19 одиниць адміністративних посад), а досвідчених етнографів - музейщиків не залишилось і 10. Ліквідовано посаду вченого секретаря, без якого науковий заклад не може нормально функціонувати, позбавлено наукового статусу відділ реставрації і недоцільно проведено злиття наукових відділів окремих регіонів та «перетасовано» наукові кадри, що спеціалізувалися на дослідженнях конкретних регіонів. Непотрібними стали для «нового курсу» музею досвідчені музейні науковці, які є авторами створених архітектурних і етнографічних експозицій: Лідія Орел (стаж роботи в музеї 41 рік), Сергій Верговський, (архітектор, музейний стаж 42 роки), Надія Зяблюк (музейний стаж 36 років), Раїса Свирида (музейний стаж 41 рік), а також завідувач відділу з ландшафту Ірина Денисюк (музейний стаж 24 роки), вчений секретар Світлана Пономаренко (музейний стаж 18 років), Василенко Тамара Миколаївна (працювала на посадах заступника директора з наукової роботи, в.о. директора музею, музейний стаж понад 30 років). Вони не підтримували і критикували впровадження суто бізнесового курсу в музейну діяльність, відстоювали пріоритетні засади Національного музею як скарбниці пам’яток народної культури з науково-дослідними і пам’яткоохоронними функціями. Тому їх позбавили права на подальшу наукову діяльність, запропонувавши посади, що не потребують вищої освіти – зберігачів та доглядачів. При цьому кількість працівників музею в штатному розкладі залишилася незмінною проти 2011 р. Грубо порушуючи трудове законодавство, вільні посади науковців не були запропоновані «опозиціонерам», а на них було терміново прийнято людей без досвіду музейної роботи і відповідних знань.

Прошу Вас об’єктивно оцінити «нову реформу» в музеї, і не допустити зміни статутних засад музею та захистити незаконне звільнення науковців.

З повагою,

Орел Лідія Григорівна, старший. науковий співробітник,

Заслужений працівник культури, Лауреат премії ім. П. Чубинського,

стаж роботи в Музеї 41 рік. Має біля 300 публікацій у періодиці і наукових збірниках, а також 14 виданих книг.

30. 05. 2012 р.

Відвідувачам

Новини закладу

Музею Михайла Грушевського – 25 років!

Сьогодні, 3 лютого 2017 р., виповнюється 25 років від дня прийняття рішення про створення Історико-меморіального музею Михайла Грушевського.
Читати далі

День селфі в музеї Михайла Грушевського

CultureThemes у середині січня обирають день для музейного селфі. Цього року Міжнародний день селфі у музеї випадає на 18 січня. Українські музеї не залишилися осторонь та вже не перший рік підтримують традицію.Музей Михайла Грушевського долучається до ініціативи другий рік поспіль. Видатний науковець не був байдужим до мистецтва фотографії.
Читати далі

Ще раз про Крим і кримські музеї. Відкритий лист.

До ВУАМ надішов лист від науковців, музейників Криму адресований Вице-премьер министру, министру культуры Украины Кириленко В.А.
Читати далі

Новини ВУАМ

Лекція: Фамільний Дім Грушевських у полум'ї більшовицької навали (7 лютого (25 січня) 1918 р.)

802-дім.jpg

27 січня  2018 р. о 15:00 на чергових «Історичних вправах в домі Грушевських» відбудеться лекція «Фамільний Дім Грушевських у полум'ї більшовицької навали (7 лютого (25 січня) 1918 р.)»

Читати далі

Лекція: Остороги “Ґедзя”

802 афіша.jpg

20 січня 2018 р. о 15.00 відбудеться друга лекція в рамках циклу ексклюзивних лекцій “Нові джерела до історії Української революції 1917–1921 рр.: текст, контекст і підтекст” проекту "Історичні вправи у Домі Грушевських".

Читати далі

© 2007–2018 Всеукраїнська асоціація музеїв • Про сайтКонтактна інформація