Відкритий лист народному депутатові п. О.Бригинцю

Високоповажний Олександре Михайловичу!

Звертаюсь до Вас з проханням терміново втрутитись у ситуацію, яка склалась у Національному музеї народної архітектури і побуту України у Пирогові (Київ) навколо використання унікального експонату священного дуба слов’ян.

Як стало відомо з прес-конференції в УНІАН, проведеній Генеральним директором Музею Дмитром Зарубою та головою Опікунської ради Європейської економічної палати торгівлі (EEIG) Ігорем Дідковським, з їхньої ініціативи у Музеї в Пирогові всього за тиждень (до 6-7 липня 2013 р.) священний дуб слов’ян буде встановлено у спеціально створеній для цього експозиції як дуб Перуна. На жаль, цей справді унікальний експонат, ритуальне дерево з кількома вставленими парами вепрових ікол, підняте з дна у гирлі Десни ще на початку 1970-х рр., всі свої 38 років перебування в експозиції у Пирогові зберігається не зовсім належно: у лісі під навісом, де стовбур дерева приступний для прямого впливу атмосферних опадів. Нині священний дуб у Музеї показують у лежачому стані невипадково. Адже добре розуміючи, що місце такому унікальному експонатові не в музеї просто неба, а в заскленій вітрині із кондиціонером у Національному музеї історії України, із нього ще у середині 1970-х було вилучено найціннішу частину — фрагмент стовбура з іклами. Нині цей унікальний фрагмент є окрасою експозиції Музею історії міста Києва. Отож, дуб мають встановлювати без ікол як головної ознаки його ритуальності. А без ікол встановлений експонат показує усім відвідувачам свою ущербність. Намагання ж забрати фрагмент з іклами з експозиції Музею історії міста Києва завдасть непоправної шкоди останньому і буде явно протиправним. Та й сама уявна процедура повернення цього фрагменту на попереднє місце ніким не обговорювалась, як, утім, і процедура реставрації всього дерева загалом. Про те, що експонат нині потребує реставрації, висловились на прес-конференції в УНІАН самі пп. Заруба й Дідковський. Та тільки видно не зовсім уявляють вони, як це зробити, бо збираються відреставрувати дуб за тиждень на наступні 2 тисячі (!) років. Реставрацію, за словами п. Заруби, буде проведено, «...благодаря специальным веществам» (тут і надалі цитую повідомлення про пресс-конференцію, розміщене на сайті УНІАН мовою оригіналу). «Будут шпаклевать его (дуба) трещины, а затем покрывать определённым раствором. Он (дуб) будет стоять под открытым небом и сохранятся как экспонат и духовная святыня», — запевняє присутніх на прес-конференції Дідковський. І все це має відбутись за один тиждень, бо на свято Івана Купала 6-7 липня ц. р. дуб уже має стояти перед відвідувачами Музею! І це без попередньої копіткої реставрації, шляхи якої нині ще не визначено фахівцями (пп.. Заруба і Дідковський такими не є) і яка, мабуть, може тривати не те що не один тиждень, а не один рік! Чи усвідомлюють, що чинять, усі ті, хто, заради касового збору, готові жертвувати такими унікальними пам’ятками, як цей ритуальний дуб слов’ян?

Окремим питанням стоїть розташування поставленого дуба у наявній експозиції Музею, частину якої, заплановану ще при заснуванні Музею і присвячену дохристиянській Русі, так досі і не побудовано. Схоже, дуб мають встановлювати серед експозиції українського села XVI-XIX ст., в якому ідолів не зміг би уявити жоден мандрівник того часу, котрий проїжджав Україною. Без відповідної експозиції дохристиянської Русі ритуальний дуб стане в експозиції Музею, яка виявляє християнську основу сучасної народної культури українців, чужорідним тілом. Бо він мимовільно змушуватиме думати відвідувачів, що ідолопоклонство було основою духовної культури наших предків і через 500-900 років після прийняття християнства! А збудувати експозицію дохристиянської Русі навіть за наявних експонатів за тиждень, звісно, неможливо. І тому встановлений ідол має мимовільно дезінформувати публіку напередодні та в дні відзначення 1025-річчя Хрещення Русі-України, неначе підкреслюючи, що християнство завжди було чуже українській душі. І все це діється не десь у приватному маєтку, а в Національному музеї народної архітектури і побуту України, який має взірцевий для інших музеїв та всіх відвідувачів характер, а перед всім світом виявляє думку про власну історію ще й наукової спільноти та керівництва нашої країни. Ідеться ж бо про те, що за словами пп. Заруби і Дідковського, коло дуба у спеціально відведеній зоні відпочинку «...будет проходить инсталляция древних традиций и обрядов...», «чтобы воссоздать те традиции культуры, духовности, истории, которые имеет Украина». Для цього до дуба в Музей запрошуватимуть «различные общественные организации». Звісна річ, християнам під цим дубом святкувати нічого, навіть на відоме народне свято Івана Купала, з якого організатори встановлення дуба викинули його християнську складову — згадку про Івана Предтечу. Після заяв України про те, що закономірно святкувати ювілей Хрещення Русі в Києві, така експозиція може сприйматись тільки як заперечення цієї думки, яку поділяє, незважаючи на світоглядні розбіжності, 90% населення нашої держави. До того ж язичницькі святкування у національному музеї можуть призвести до проявів релігійного протистояння, як це було вже на території Національного музею історії України. З такими національними експозиціями Україна буде видаватись чужерідним тілом і європейській спільноті, внутрішнім стрижнем якої, незважаючи на події останнього часу, є християнський цивілізаційний вибір у минулому.

У зв’язку із наведеним вище, прошу Вас негайно звернутись до всіх можливих інстанцій, аби відреставрувати унікальний експонат — священний дуб слов’ян і не дозволити волюнтаристське використання його надалі, зокрема встановлення без належної реставрації та відповідної експозиції дохристиянської Русі на території Національного музею народної архітектури і побуту України.

З повагою,

Член Головної Ради

Українського товариства охорони пам’яток історії та культури

М.М. Біляшівський

Відвідувачам

Статті закладу

ПОДОРОЖ МУЗЕЯМИ ЗАКАРПАТТЯ З ГІРКИМ ПРИСМАКОМ НЕКОМПЕТЕНТНОСТІ І… ПЛАГІАТУ

Нещодавно до рук потрапила приваблива зовні книжка «Подорож музеями Закарпаття» з серії «Закарпаття: Філософія культури». Видання здійснено 2014 р. видавничою студією «ZORIAN» (м. Мукачево) за підтримки Європейського Союзу згідно проекту «Карпатський туристичний шлях 2» у рамках програми траскордонного співробітництва ЄІСП Угорщина–Словаччина–Румунія–Україна.

Що ж, такі видання слід усіляко вітати: і якість паперу, і друк, і художнє та технічне оформлення, і в цілому дизайн (друк книги здійснено у Видавничому Домі «УКРПОЛ», м. Львів) виконано на належному рівні. А от щодо змісту книжки, окремих статей і матеріалів виникають питання.

Читати далі

СТУДЕНТ В МУЗЕЇ АБО ЯК ПРОВЕСТИ ВИХІДНИЙ В СТОЛИЦІ

МІК6.png

Розпочну з маленької передмови. Нещодавно я захотіла дізнатись щось нове про історію рідного міста, тож я вирішила відвідати Музеї історії Києва. Перш за все я вивчила сайт музею (http://kyivhistorymuseum.org). Там я без проблем знайшла інформацію про години роботи музею, афішу подій, розташування, вартість вхідних квитків, контакти музею та посилання на Facebook.

Читати далі

НАЦІОНАЛЬНИЙ МУЗЕЙ НАРОДНОЇ АРХІТЕКТУРИ ТА ПОБУТУ УКРАЇНИ ВОЛАЄ ПРО ПОРЯТУНОК

Стаття колишнього директора музею, відомого вченого, що до стану справ в Національному музеї народної архітектури та побуту України. Музейна громадськість давно занепокоєна ситуацією навколо цього музею. Навколо, оскількі проблеми музею не внутрішні, а привнесені ззовні, в першу чергу, призначеннями некваліфікованих керівників. Колись потужній науковий колектив музею зараз знекровлено скороченнями, численними переформатуваннями штатних розкладів, просто звільненями "неугодних". Буквально за кілька років наукову роботу в музеї зведено нанівець, та й зовні, візуально, музей занепав, виглядає занедбаним і скоріше нагадує розорене українське село в перші роки колективізації, ніж дбайливе зібрання шедеврів дерев'яної архітектури з усієї України.
Читати далі

Статті ВУАМ

Як врятувати Національний музей народної архітектури та побуту України?

IMG 5295.jpg

Про незадовільний стан діяльності Музею ми не раз інформували у пресі та Міністерство культури. На сьогодні Музей перебуває поза увагою держави та громадськості.

Читати далі

Відкритий лист Президентові України Порошенку П.О.

Повторно звертається до Вас ініціативна група працівників Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника з приводу порушень законодавства України при створенні та введенні в дію нової структури та штатного розкладу нашого закладу, яка призведе до повного знищення екскурсійної частини та занепаду заповідника як наукової музейної установи.
Читати далі

© 2007–2018 Всеукраїнська асоціація музеїв • Про сайтКонтактна інформація