Англійська порцеляна Веджвуд з колекції родини Грушевських

Від початку заснування у 1759 р. відомої англійської мануфактури у графстві Стаффордшир і до сьогодні порцеляна позначена маркою Веджвуд, є синонімом вишуканості, позачасової краси та доброго смаку.

Джозайї Веджвуду, засновнику мануфактури, відомому керамісту та вченому, що не втомлюючись експериментував з матеріалами, формами і стилями, вдавалося задовольняти забаганки і аристократичних родин, і потреби середнього класу.

Музей Веджвуд в Етрурії. Джерело зображення: http://www.wedgwoodmuseum.org.uk
Музей Веджвуд в Етрурії. Джерело зображення: http://www.wedgwoodmuseum.org.uk

У ХІХ ст. мануфактура Веджвуд підкорила публіку порцеляною, пишно оздобленою зображеннями живописних міських краєвидів Європи, Азії та Америки, так званим «transferware», випередивши своїх конкурентів Spode, Enoch Wood & Sons та інших, і ставши яскравим і доступним втіленням популярного вікторіанського стилю.

Столовий посуд Веджвуд.Процес декорування «transferware» (трансферного посуду) починається з гравіювання мідної пластини, аналогічно виготовленню паперових гравюр. Пластина використовується для друку малюнка на цигарковому папері (шаблону), з якого вологу фарбу переносять на керамічну поверхню. Потім посуд випалюють у низькотемпературній печі. Це може бути зроблено до або після нанесення глазурі.  Техніка дозволяє отримати тонкі лінії, схожі на гравюри.
Столовий посуд Веджвуд.Процес декорування «transferware» (трансферного посуду) починається з гравіювання мідної пластини, аналогічно виготовленню паперових гравюр. Пластина використовується для друку малюнка на цигарковому папері (шаблону), з якого вологу фарбу переносять на керамічну поверхню. Потім посуд випалюють у низькотемпературній печі. Це може бути зроблено до або після нанесення глазурі. Техніка дозволяє отримати тонкі лінії, схожі на гравюри.

Сьогодні колекціями виробів Веджвуд пишаються найкращі музеї світу, зокрема Британський музей, Музей Вікторії та Альберта, Метрополітен музей.

Збірка веджвудівської порцеляни у нашому музеї достатньо скромна, але цінність її примножується меморіальністю, адже свого часу вона належала родині Михайла Грушевського. Достеменно невідомо чи користувались Грушевські чайним посудом Веджвуд за призначенням, чи милувались його красою як колекційною річчю. У будь-якому разі цей вишуканий набір порцеляни заслуговує на увагу поціновувачів.

Посуд мануфактури Веджвуд з колекції родини Грушевських в ескпозиції музею. Фото 2014 р.
Посуд мануфактури Веджвуд з колекції родини Грушевських в ескпозиції музею. Фото 2014 р.

До музейної колекції меморіальних речей Грушевських посуд Веджвуд потрапив зі значним втратами та ушкодженнями. Деякі предмети складались з маленьких розрізнених фрагментів і могли вміститись у звичайний поштовий конверт. Але неймовірними зусиллями реставратора знову перетворились на чайний сервіз з 9 предметів (цукерниці, чайника, 4 чашок і 3 блюдець), оздоблених у чорному кольорі на білому тлі.

802-Веджвуд 3.JPG
802-Веджвуд 4.jpg

Проте лише на перший погляд здається, що перед нами залишки одного сервізу. Адже традиційно столовий посуд Веджвуд продавали не наборами, а окремими предметами різної форми та призначення, прикрашеними однаковими орнаментами та сюжетами, які об’єднували в тематичні серії, наприклад «Замки Англії», «Європейські краєвиди» та ін. Покупці обирали ту кількість предметів, яка їм потрібна. Так само, набір Веджвуд з колекції родини Грушевських представлений посудом, орнаментованим різними сюжетами, ймовірно, з двох серій.

Салон порцеляни Веджвуд у Лондоні на початку ХІХ ст. Джерело зображення: http://www.grosvenorprints.com/stock_detail.php?ref=27054
Салон порцеляни Веджвуд у Лондоні на початку ХІХ ст. Джерело зображення: http://www.grosvenorprints.com/stock_detail.php?ref=27054

Перша серія

До першої серії належать цукерниця і чотири чашки з сюжетом, який отримав назву «Феррара». Дизайн був розроблений художником-гравером Уїльямом Бруком для Веджвуд у 1832 р. і вперше випущений у синьому кольорі.

802-Веджвуд 14.JPG
Композиція представляє собою колаж з двох фрагментів різних гравюр. На першому плані зображено гавань з групою вітрильників. Запозичений цей малюнок з гравюри Роберта Уоліса за аквареллю відомого британського художника Самуеля Остіна (S. Austin), що зображує морську гавань Ліверпуля, Англія («Seacombe slip. Liverpool»). Гравюра була опублікована на обкладинці довідника «Lancashire illustrated, from original drawings, by s. Austin, J. Harwood, and G.&C. Pyne with descriptions» у Лондоні у 1831 р.
802-Веджвуд 10.jpg

На другому плані представлений замок герцогів д’Есте — символ міста Феррара. Джерело для коллажу розробник дизайну знайшов у туристичному путівнику по Італії та Швейцарії (Roscoe T. The tourist in Switzerland and Italy. Illustrated from drawings by S. Prout. — London, 1830). Розділ книги, присвячений Феррарі, відкривала гравюра Джеймса Уілмора з акварелі британця Самуеля Прута (Samuel Prout, 1783-1852 рр.) під назвою «Старий герцогський палац у Феррарі» («Old Ducal Palace at Ferrara»).

802-Веджвуд 15.JPG
802-Веджвуд 11.jpg

Сюжетна композиція «Феррара» доповнена елегантним квітковим орнаментом, що теж має свою назву — «Стрічка з блакитними дзвіночками/ Blue bell border» незалежно від кольору орнаменту. Дизайн квіткової стрічки розроблений мануфактурою Enoch Wood & Sons в Англії на початку XIX ст. Пізніше був запозичений компанією Веджвуд і використовувався на різноманітних виробах столового та декоративного посуду.

802-Веджвуд 13.JPG

Столовий посуд з сюжетом «Феррара» був надзвичайно популярний. Мануфактура продовжувала випускати його до 1960-х рр. Аби визначитися з датуванням «Феррари» з нашої колекції, слід придивитись до клейм.

802-Веджвуд 16.JPG

На зовнішньому боці денця цукерниці та чашок у тісті знаходяться підглазурні клейма «WEDGWOOD», поруч — знак «::». Також, на цукерниці та на одній з чашок поруч з основним проставлене клеймо «О». І тільки на чашках доданий знак «∟». Клеймо «WEDGWOOD» дуже часто використовували на різних видах посуду цієї знаменитої фірми протягом ХІХ ст., тож лише за ним складно зорієнтуватись. А ось додаткові знаки «::», «∟», «О» належать до раннього періоду трансферного посуду Веджвуд. Знак «::» позначає порцеляну як столовий посуд. Клеймо «∟» є відміткою майстра-кераміста. Що саме означає символ «О», встановити не вдалося. З 1860 р. подані ранні додаткові клейма вже не зустрічаються. Натомість поруч з клеймом «WEDGWOOD» з’являється маркування у вигляді комбінації трьох великих літер, які означали місяць, рік виробництва та майстра. Тож наша «Феррара» була випущена не пізніше 1860 р. Також відомо, що трансферний посуд у чорному кольорі Веджвуд стали виготовляти з 1840-х рр. Таким чином, можемо зупинитися на датуванні 1840-50-ті рр.

Друга серія

Значно складнішою виявилась справа ідентифікації сюжетів чайника та блюдець. Оскільки вони оздоблені однаковим квітковим орнаментом «Стрічка з китайською трояндою/China rose border», можна припустити, що перед нами одна серія.

802-Веджвуд 5.JPG
802-Веджвуд 17.jpg

Лише одне з двох сюжетних зображень на чайнику — з круглою баштою на березі річки — вдалось розгадати. Ми вже знаємо приклади запозичення Веджвуд різноманітних ідей щодо оздоблення посуду в інших виробників. І на цей раз пошуки подібних сюжетів привели до англійської мануфактури Spode. У 1819 р. вона випустила тарілку у техніці блакитного трансферного друку під назвою «Лукано». На ній зображено міст на річці Аньєне по дорозі з Риму до Тіволі. Кругла башта на одному кінці мосту — це родинна усипальня Плавтія Лукануса.

802-Веджвуд 22.jpg
На чайнику Веджвуд з нашої колекції ми бачимо подібну місцевість, але з протилежного ракурсу. Так, як це зображено на картині Яна Бота (Jan Dirksz Both, 1615-1652 рр.) «Подорожуючі в Понте Лукано на Аніо в Тіволі/ Travelers at the Ponte Lucano over the Anio at Tivoli, in the background the tomb of Plautier». Проте стверджувати, що для колажу Веджвуд використав саме цей твір, ми не можемо. Єдине, що можемо підсумувати, сюжети на чайнику та блюдцях, найвірогідніше, продовжують італійську тематику Веджвуд.
Фрагмент чайника з сюжетом із круглою баштою на березі річки.
Фрагмент чайника з сюжетом із круглою баштою на березі річки.
Ян Бот (Jan Dirksz Both, 1615-1652 рр.). «Подорожуючі в Понте Лукано на Аніо в Тіволі/ Travelers at the Ponte Lucano over the Anio at Tivoli, in the background the tomb of Plautier».
Ян Бот (Jan Dirksz Both, 1615-1652 рр.). «Подорожуючі в Понте Лукано на Аніо в Тіволі/ Travelers at the Ponte Lucano over the Anio at Tivoli, in the background the tomb of Plautier».

А щодо клейм на чайнику, то аналогічно цукерниці поруч з основним клеймом «WEDGWOOD» та знаком «::», проставлені окремо символи «C» і «D». Згідно джерел, «C» як і «О», належить до ранніх клейм. А «D», вірогідно, також є позначкою майстра. На блюдцях, окрім основного клейма та знака «::», бачимо підглазурний штамп синього кольору подібної до шахової фігури «слон», але згадок про нього у літературі не знайшлось. Проте, аби приблизно датувати цю серію, даних вповні достатньо. І схоже, що чайник і блюдця були вироблені у той самий період, що й посуд з сюжетом «Феррара».

Впродовж 255-літньої історії Веджвуд завжди був на піку популярності, і хоча не гребував позичати найкращі ідеї в інших, проте саме йому дісталась слава справжнього втілення Великобританії. Тож запрошуємо усіх охочих помилуватися вишуканим витвором мануфактури Веджвуд з дому Грушевських на Паньківській, 9 в меморіальній експозиції музею!

Виставки закладу

Виставка “У «БУДЯКАХ», «РЕП’ЯХАХ», «ҐЕДЗЯХ»…” (шаржі та карикатури на Михайла Грушевського)

802-Afisha карик-на-сайт.jpg

Бажаєте познайомитись з незвичним образом Михайла Грушевського у дружніх шаржах і карикатурах, над яким сміялися читачі сатиричних журналів 1907-1924 років - прямуйте на виставку " У «Будяках», «Реп’яхах», «Ґедзях»..." на Паньківській, 9!!!

Читати далі

Виставка іконопису Михайла Скопа «ВОЄВОДІ, ЩО ДВОГЛАВОГО ДОЛАЄ»

802-афіша Скоп.jpg

4 вересня 2014 року о 16.00 відкриється виставка «Воєводі, що двоглавого долає». Це друга персональна виставка львівського іконописця Михайла Скопа. На ній будуть представлені роботи в техніці українського середньовічного іконопису, наповнені особистим переживанням євангельського сюжету та діалогу з сучасністю.

Читати далі

Фотовиставка «Європейський вибір українського Майдану»

802-Фотовиставка майдан 1.jpg

Фотовиставка «Європейський вибір українського Майдану» відкриває цикл заходів Історико-меморіального музею Михайла Грушевського до Дня Незалежності України.

Читати далі

Виставки ВУАМ

VIIІ щорічний Фестиваль української дитячої книги «Азбукове Королівство Магів і Янголів»

704-Az2017 01.jpg

Друзі, з 12-го до 14-го жовтня 2017 р. VІІІ Фестиваль української дитячої книги "Азбукове Королівство Магів і Янголів" запрошує вас до затишних посиденьок на горищі колишньої друкарні Києво-Печерської лаври.

Читати далі

Виставка Віталія Мітченка «Мандри»

704-Mitchenko-Mandry.jpg

Ви любите мандрувати? Є гарна нагода! З 22 вересня в Музеї книги і друкарства України працюватиме виставка Віталія Мітченка «Мандри».

Читати далі

Виставка «Українська гривня доби незалежності»

704-Hryvnja2017.jpg

Виставка «Українська гривня доби незалежності». В експозиції представлені гривневі банкноти часів УНР, Гетьмана Скоропадського та близько 200 монет доби незалежної України, в тому числі рідкісні, що відображають буремні події сучасності. Виставка відкрита для відвідування з 3 серпня 2017 року.

Читати далі

© 2007–2018 Всеукраїнська асоціація музеїв • Про сайтКонтактна інформація