Михайло Грушевський вважав себе до певної міри дилетантом у справі колекціонування: в тому сенсі, що не «ганявся» за повнотою своєї збірки, за потрібним предметом, «аби було» та тільки у нього, а добирав речі за смаком, хай, може, деколи і припадком, але виключно високого мистецького рівня, знаходячи в тому в першу чергу душевну насолоду та відпочинок. У споминах, пригадуючи свої дитячі захоплення, писав: «Я хапався колекціонування різних речей, колекціонував їх з незвичайним завзяттям — поки не проходила до них охота... Я збирав, наприклад, образки, монети, пера, марки, конфетні папірці, що представляли собою гроші, старі папери, мотилів і жуків, каміння, рослини і так далі»[1]. З віком його колекціонерський інтерес залишався також різнобічним, щоправда з переліку зацікавлень уже випали жуки і тому подібне. Увагу історика привертало давнє і сучасне українське мистецтво, особливо народне: образи, килими, порцеляна тощо. Окрасою львівської вілли професора Грушевського була цінна збірка гуцульського мистецтва, а серед улюблених предметів колекціонування у Києві ‒ вироби Києво-Межигірської фаянсової фабрики.
Мода на колекціонування «межигірки» існувала ще на початку ХХ ст. Відомими збирачами були О.Гансен, М. Біляшівський, В.Кричевський, Є.Кузьмін. Останній у статті «Межигорский фаянс» писав: «Межигорских изделий, несмотря на почти столетнее существование фабрики, очень немного, что отчасти объясняется безжалостным отношением большинства владельцев к сохранившимся остаткам. Мне самому неоднократно приходилось видеть прелестные узорные тарелочки, употребляемые как подставки для цветов, валяющиеся в буфетных под бумагой от мух, или красивые стройные вазочки, доживающие свой век в шкапах или углу, в то время как все почётные места заняты вазами в стиле рококо 19 века, чванными и наглыми...»[2].
Цікаво про зріст попиту на антикварному ринку на «межигірку» оповідає Олександр Паталєєв, який під псевдо «Старий Грішник» опублікував впродовж 1913-1916 рр. на сторінках київської газети «Последние новости» спогади про київськиїх антикварів, аматорів і продавців під назвою «Старий Київ»: «За недостатком первоклассных предметов старины, высоко стали цениться и предметы, стоившие прежде гроши, так, например, нам известен случай, когда за маленькую фаянсовую статуйку межигорской фабрики уплачено 500 руб. (цена неслыханная)»[3].
Межигірським фаянсом Михайло Грушевський зацікавився, ймовірно, під впливом художника та архітектора Василя Кричевського, з яким був у приятельських взаєминах. Відомо, що спочатку покладався на смак і експертну думку Кричевського, вирушаючи на пошуки нових надбань для своєї колекції. У щоденнику вченого зустрічаємо нотатку за 22 травня 1909 р.: «пішов на межигорські фаянси, купив у „Івана Петровича“ цвітника, потім поїхав до нього додому і купив ще пару». А за кілька днів у товаристві з Кричевським та дружиною Марією знову прогулялись Подолом, де придбали серед іншого «межигірські тарілки». Дещо перейшло у збірку Грушевського з розпродажу колекції Кричевського, влаштованого художником «для своїх» 31 травня 1909 р.[4].
У той час завершувалось будівництво прибуткового дому Грушевських на київській садибі на Паньківській, 9, фасад якого проектував Василь Кричевський. Ось-ось мали відбитись вхідчини, тож подружжя Михайла і Марії Грушевських піклувались про майбутню оздобу власного помешкання у новенькому «фамільному домі», як називав його Михайло Сергійович. Обирались шпалери, куплялись меблі, старовинні килими, посуд і всілякі гарні дрібнички. Зайняли своє місце в інтер’єрі й завчасно придбані межигірські вироби.
Буваючи у Києві наїздами зі Львова, Михайло Сергійович радо «відводив душу», прогулюючись антикварними лавками Подолу: деякі продавці вже знали про його вподобання, відкладали цікаві речі, навіть за відсутності вченого в місті. У таких випадках справи полагоджувалися його довіреною особою, видавцем Юрієм Тищенком (Сірим). Наприклад, 20 серпня 1912 р. він писав до Грушевського: «...Сідєльнікову сьогодні дав 300 рублів і просив держать річи для Вас. Він закупив багато старого срібла. Багато має всяких актів і паперів з підписами гетьманів. Я казав (обіцяв) сховати до Вашого приїзду. У Григорія нема нічого. Був у неділю хрест межигорський[5], але розбитий і коштував 7 руб., так що я не взяв, та й Кричевський не радив»[6].
Відомий києвознавець Федір Ернст зазначав, що поміж іншим у збірці Михайла Грушевського було загалом приблизно «100 нумеров русского, саксонского и украинского фарфора — среди последнего межигорский с видами Киева и Межигорья, и прекрасный сервиз Миклашевского»[7]. Приблизний опис колекції Грушевського був підготовлений ним для видання «Художественные сокровища Киева, пострадавшие в 1918 году», і, як зрозуміло із назви, йшлося, на жаль, про втрачені мистецькі та історичні пам’ятки[8].
Згодом, 30 серпня 1918 р., Михайло Грушевський, звертаючись до Канцелярії Київського губернського комісара Української Народної Республіки з проханням поновити документи, пояснював: «25 січня с. р. під час обстрілу міста Київа більшовиками запальними кулями був спалений дім по Паньківській улиці № 9 по Ботанічній № 14, де я мешкав. Тому, що кулі били саме в той поверх, де я мешкав, й пожежа почалась зверху, з того помешкання не було нічого винесене (тим більше, що я був тоді на засіданні Ц. Ради) і все, що там було, і в тім всі особисті мої документи, згоріли в нім»[9]. У статті «На переломі» із знаменитого збірника «На порозі нової України», згадуючи про знищення фамільного дому, Грушевський додав: «Згоріли мої рукописи й матеріали, бібліотека і переписка, колекції українських старинностей, що збирав я стільки літ, збірки килимів, вишивок, зброї, посуди, порцеляни, фаянсу, окрас, меблів, малюнків. Довго було б оповідати, і прикро навіть згадувати. Ніякі сили вже тепер не вернуть його...»[10].
Неушкодженим після обстрілу більшовиками залишився флігель, що «заховався» у глибині садиби, «затулившись» великим будинком, ніби захисним муром. А там були помешкання брата Олександра та сестри Ганни Грушевських. В помешканні сестри після п’яти років поневірянь Європою і оселився Михайло Грушевський з родиною у 1924 р. А за кілька років для вченого облаштували окремий великий домашній кабінет з бібліотекою. І як за старих часів інтер’єр домашньої робітні прикрашали межигірські речі.Доля більшості речей зі згаданої світлини та документів залишається невідомою, як і повний зміст родинної збірки межигірських виробів. Адже пізніші знахідки дають зрозуміти, що не всі зразки межигірського фаянсу з родинної колекції були зафіксовані документально.
Так, відомо про два вироби межигірського фаянсу з колекції Грушевських в фондовій збірці Національного музею історії України. Авторка публікації «Порцеляна і фаянс Національного музею історії України»[14] Антоніна Ферчук згадує, що особисто приймала у 1983 р. «вазочку з ручками-химерами» та «смарагдову» тарілку з рельєфним малюнком у вигляді виноградного листя від вдови художника Гаврила Пустовойта, яка стверджувала, що успадкувала їх від Михайла Грушевського. Уточнимо, що родина Пустовойтів оселилась на Паньківській, 9 у липні 1948р. Тоді з Грушевських залишились тільки вдови Михайла та Олександра Грушевських — Марія Сильвестрівна та Ольга Олександрівна. І саме від останньої, що була берегинею родинної книгозбірні, архіву, до Пустовойтів і перейшли речі родини Грушевських.
Ще за кілька років до відкриття дверей садиби на Паньківській, 9 для відвідувачів, у 1993 та 1995 рр. музею пощастило отримати від онуки Ганни Шамрай (Грушевської) Вікторії Слупської (Шамрай) три унікальні пам’ятки – супницю від столового сервізу та два кашпо Києво-Межигірської фаянсової фабрики (далі ‒ КМФФ), що раніше були у власності родини Грушевських, ймовірніше саме Ганни Сергіївни.
У 2012 р. від родини Пустовойтів до будинку на Паньківській, 9 повернулись декілька меморіальних речей Грушевських, серед них і набір з п’яти підставок для столових приборів ніжно-кремового кольору КМФФ. Усі мають однакові клейма: «81»; «Кіевъ»; «1851/ март».
Унікальні зразки межигірського фаянсу з колекції родини Грушевських нині представлені в меморіальному просторі будинку на Паньківській, 9. І тішить те, що переживши усі лихоліття разом зі своїми власниками, ці тендітні речі не були ужиті замість серветки «для мух» і не пішли у смітник зі зміною моди, а «повернулись додому».
Надзвичайно поетично закінчив своє ессе про межигірський фаянс Євген Кузьмін, слова якого якнайкраще завершать і нашу розповідь: «Каждый год уносит сотни и тысячи остатков прошлого. Неосторожный шаг, неловкое движение руки — и от кропотливой творческой работы остается лишь несколько никому не нужных черепков. И кое-где уцелевшая у одинокого любителя вазочка с вьющейся веточкой павилики, стройна фигурка, узорный bibelot не являются ли красивым символом всего человеческого творчества, столь хрупкого в своих преходящих формах, где tout passe, tout lasse, tout casse»[17].
ГАННА КОНДАУРОВА
СВІТЛИНИ АЛІСИ СЕМЕНОВОЇ
Бажаєте познайомитись з незвичним образом Михайла Грушевського у дружніх шаржах і карикатурах, над яким сміялися читачі сатиричних журналів 1907-1924 років - прямуйте на виставку " У «Будяках», «Реп’яхах», «Ґедзях»..." на Паньківській, 9!!!
Читати далі
4 вересня 2014 року о 16.00 відкриється виставка «Воєводі, що двоглавого долає». Це друга персональна виставка львівського іконописця Михайла Скопа. На ній будуть представлені роботи в техніці українського середньовічного іконопису, наповнені особистим переживанням євангельського сюжету та діалогу з сучасністю.
Читати далі
Фотовиставка «Європейський вибір українського Майдану» відкриває цикл заходів Історико-меморіального музею Михайла Грушевського до Дня Незалежності України.
Читати далі
Друзі, з 12-го до 14-го жовтня 2017 р. VІІІ Фестиваль української дитячої книги "Азбукове Королівство Магів і Янголів" запрошує вас до затишних посиденьок на горищі колишньої друкарні Києво-Печерської лаври.
Читати далі
Ви любите мандрувати? Є гарна нагода! З 22 вересня в Музеї книги і друкарства України працюватиме виставка Віталія Мітченка «Мандри».
Читати далі
Виставка «Українська гривня доби незалежності». В експозиції представлені гривневі банкноти часів УНР, Гетьмана Скоропадського та близько 200 монет доби незалежної України, в тому числі рідкісні, що відображають буремні події сучасності. Виставка відкрита для відвідування з 3 серпня 2017 року.
Читати далі
© 2007–2018 Всеукраїнська асоціація музеїв • Про сайт • Контактна інформація